tirsdag 27. juni 2017

Sellerirotmos

Jeg er utrolig glad i balsamicosaus, både til fisk og til kjøtt. Dersom noen sjalottløk får lov til å kose seg vel og lenge i sausen tas du til nye høyder! Mos av sellerirot er skikkelig godt og et flott tilbehør til mange retter, i tillegg er den enkel å lage.


Jeg har skrevet om den før men da inni innlegg med andre. Med bare g karbohydrater per 1gram er sellerirot unntaket som bekrefter regelen om at man ikke skal spise grønnsaker som vokser under jorden på.

Skrei med sellerirotmos , bacon og rødløkskompott. Jeg gleder meg til hver eneste sesong. Skrei er relativt billig, så er det en utrolig.


Klassisk lammestek med silkemyk sellerirotmos Denne lammesteken er av helt klassisk karakter. Det er vanskelig å si nøyaktig hvor lang tid det tar. Lammeskank er noe av det jeg syntes er aller best på lammet.


Det trenger lang tid i gryten.

Fyll gryten med grønnsaker, urter, olje og andre godsaker sammen med. Ha alt over i en kasserolle og tilsett melken. Skrell og skjær selleriroten i små biter. Kok opp og la det koke til nesten all væsken har fo.


Dette er en glutenfri matblogg, jeg er opptatt av å finne gode oppskrifter på både fest og hverdagsmat. Alle oppskriftene her er glutenfrie, men kan brukes som. Gi pinnekjøttet en omgang på thaivis Har du fortsatt pinnekjøtt som ikke er spist, har du kanskje lyst å prøve en. Kok selleriroten i usaltet vann til den er mør. Dette er en kjempegod helgemiddag du lett kan imponere me og det kreves ikke altfor mye tid på kjøkkenet.


Fra januar til april er skreien i sesong. Sellerirotmos en, sausen og salaten kan du lage. Den kommer svømmende fra Barentshavet og har derfor ekstra muskler og mer fasthet i kjøttet, noe som gjør den helt unik.


Lag potetmos med sellerirot. Vil du ha enda mer smak kan du tilsette hvitløk og urter. Denne potetmosen med sellerirot er godt tilbehør til.

Reinsdyrstek er en klassisk reinsdyrrett som er enkel å lage og lett å servere til mange. Med smørdampede grønnsaker og sellerirotmos vil du garantert imponere. Nydlig mos, jeg har en periode vært litt lei blomkålmos. Vask og, eventuelt skrell, potetene.


Del dem i like store biter. Kok poteter og sellerirot sammen til. Jeg blir bare mer og mer glad i sellerirot, det funker som det meste synes jeg. Som chips, fløtegratinert, potetsalat, ovnstekt og som mos. Ovnsbakt torsk med sellerirotmos , hasselnøttsmør, brekkbønner og småløk.


Det er ganske enkelt å lage og alt bortsett fra fisken kan lages på forhånd hvis du skal ha gjester. For dette er definitivt en. Dette trenger du: middels sellerirot (se an str) dl fløte stor ss smør Salt Pepper Slik gjør du det: Skrell.


Skjær opp selleri i like store terninger. Legg selleriterningene i en kjele. Tilsett melk og anisstjerner, la det koke til sellerien er blitt mør. Ikke døm selleriroten etter utseendet.


Av og til vil man bare ha minimalt med tilbehør, samtidig som man vil servere både potet og grønnsaker ved siden av middagen. Lammelår av villsau er både spesielt og veldig godt. Kjøttet har kombinert smak av lam og vilt. Dette skyldes blant annet at villsauen er en egen rase som.


Den har vært kjent i Norge i lang ti og er mye brukt i norsk husmannskost. Kok mør i lettsaltet vann, ca. Forrige uke var det på alt frukt og grønt på obsen, noe som resulterte i sikkert kg grønnsaker på veien hjem. At grønnsaker er ferskvare, og dermed ikke. Reinsdyr, soppstuing og sellerirotmos - ting jeg er svært glad i, i en og samme rett.


Ikke tok det lang tid å lage heller, og drysset med granateplene på toppen. I kjøkkenet i dag serverte Wenche torsk, for i ukene fremover er torsken nemlig på sitt beste, og Christer Berens kom med gode vintips! Er du lei av blomkålmos, brokkolimos? Da kommer du til å elske meg nå hehe Jeg lagde nemlig sellerirotpure i dag, og det er noe av det beste jeg har smakt til å. Jeg har vokst opp med pølsestappe som en jevnlig middagsrett.


Det var en variant av pølse og potetstappe men der pølsene var kutta opp og blandet i stappen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg